A Challenge túráinkon nem a napok számát vagy a túra alatt megtett út hosszát növeljük, hanem szeretnénk évről évre újabb és változatosabb tereppel megismertetni az érdeklődőket. Mivel célunk az, hogy szebbnél szebb tájakon, újabbnál újabb tájegységeken tekerjünk keresztül, így elkerülhetetlen, hogy ezeken a túrákon 2500 méter feletti hágókon kelljünk át vagy a egy-egy nap a napi 60-70 km-es penzum 2000 méter feletti szintemelkedéssel járjon. Bár a Classic túránkhoz képest max. 10%-kal kell többet teljesíteni, mégis a nagyobb magasság vagy a napon belüli akár 3-400 méternyi szinten keresztül történő bringacipelésre csak felkészült résztvevőkkel tudunk útra kelni. A túrázók biztonságának és a túra jó hangulatának megőrzése érdekében úgy döntöttünk, hogy ezen a túránkon csak olyanok vehetnek részt, akik bizonyitani tudják rátermettségüket.
Ischgl – Tirano
Bár igaz, hogy bárhol az Alpokban lehet szép kerékpáros túrákat szervezni, de az is biztos, hogy olyan terep, ahol a körülvevő táj panorámája és a bringázási élmény annyira egyedi és magával ragadó, mint az Alpok általunk átszelt szakaszán nem túl sok van. A 2023. évi Cross Alps Challenge túránk során az ausztriai Ischglből indulva a kelet-svájci régiót illetve a svájci határ osztrák és olasz oldalát tervezzük végigtekerni. Az olasz síparadicsom Bormio környéke messze földön híres az egy nyomsávos trailekről és az ezeken rendezett versenyekről, ennek megfelelően túránk jó egy ötödét ezeken a szakaszokon tervezzük megtenni. Emellett az Ortler és Bernina közötti négyezres hegyek, gerincek, a bringával is járható 3000 méter feletti hágók és a trail-ekről szinte mindig szem előtt lévő gleccserek és grandiózus sziklaformációk látványa önmagáért beszél.
1. nap


38,3 km

1550 m
Technikai szint:
Kondíció szint:
2. nap


37.7 km

1240 m
Technikai szint:
Kondíció szint:
3. nap


56,3 km

2293 m
Technikai szint:
Kondíció szint:
4. nap


41,6 km

1166 m
Technikai szint:
Kondíció szint:
4. extrém. nap


64,5 km

2078 m
Technikai szint:
Kondíció szint:
5. nap


46 km

1219 m
Technikai szint:
Kondíció szint:
6. nap


48,5 km

2298 m
Technikai szint:
Kondíció szint:
A túrázók biztonságának és a túra jó hangulatának megőrzése érdekében úgy döntöttünk, hogy ezen a túránkon csak olyanok vehetnek részt, akik bizonyitani tudják rátermettségüket.
Az útra helyfoglalást 500 € előleg befizetése ellenében fogadunk el, majd legkésőbb a túra kezdete előtt 1 hónappal még 500 € befizetése szükséges, melyet az út lemondása esetén nem áll módunkban visszafizetni.
Az előleg befizetésével történő helyfoglalás hiányában, a létszámkeret telítődése esetén, nem tudjuk garantálni a helyet számodra. Fontos, hogy részvételi szándékodat időben jelezd, hiszen a tábor szervezésében sok függ a jelentkezők létszámától (utazás, szállás, egyéb).
Jelentkezni a következőképpen tudsz:
1. Telefonon a 06 20 518 36 64
2. Itt online.
Előleg befizetési lehetőség személyesen a Budapest, 1036 Fényes Adolf utca 19-21. alatt található boltunkban, nyitvatartási időben.
A túra indításához szükséges minimális létszám 4 fő, ennél kevesebb jelentkező esetén fenntartjuk az költségváltozás jogát. Az esetleges árváltoztatást legkésőbb indulás előtt 1 hónappal közöljük.
Mindenkinek, aki részt vesz az útjainkon kötelező az Utasbiztosítás Extrémsport kiegészítéssel.
Kötelező Felszerelés :
- Bukósisak
- Lámpa
- 2-3 liter víz szállítására alkalmas eszköz
Ajánlott felszerelés :
- Eső- és szélkabát
- Napkrém
- Saját szerszámok, pumpa, javító szett
- Mivel a szállás különböző magashegyi házakban, apartmanokban lesz, így saját hálózsák ajánlott.
Utazásainkat a Hungaroraft Utazási Iroda (Regisztrációs száma: U-001016) segítségével szervezzük.
0. nap (Budapest - Ischgl) 830 km
1. nap (Ischgl - Scoul) 39 km - 1550 m szint

Túránk a nyugat-ausztriai Ischglben veszi kezdetét, ahonnan több lehetőség is nyílik az első igazán komoly emelkedő leküzdésére. A Silvrettabahn tetejétől továbbra is felfelé visz utunk, bár innen már csak pár száz szinteket kell megtennünk ahhoz, hogy az aktuális átkelési pontokat elérjük és gyönyörű panoráma terüljön el előttünk. A kifejezettem bringásoknak épített Salaaser Traillel veszi kezdetét az igazi élmény. A gyengéd kanyarokkal tűzdelt magashegyi trail mindenhol kellemes tekerési élményt okoz s bár a Salaaser Kopfhoz még némi emelkedő vezet, de innentől egészen a Zeblasjochig már túl sok technikai kihívás nem vár ránk. Az út nem túl meredek, viszonylag sima és egyenes, így lehetőséget biztosítva a tájban való gyönyörködésre. Mivel a Fimberpasst az útvonal egy kicsit extrémebb változatát követve közelítjük meg, ezért elengedhetetlen lesz egy kis tolós szakasz beiktatása is. Ezután egy meredekebb, sziklás szakaszt követve érünk el a 2752 méter magas Fuorcla Val Grondaig. A svájci oldalra érve a Heidelberger hütte felett egy jól tekerhető szakasz vezet a Fimberpassig, ahonnan egészen a Sinestra völgyben fekvő szállásunkig ereszkedünk.
2. nap (Scoul - Glurns) 38 km - 1240 m szint

Második, viszonylag rövidebb napunkat lejtmenettel kezdjük, hogy az Uina völgy alján található Sur Enből nekivághassunk az egészen az olasz oldalon fekvő Sesvennahüttéig tartó kapaszkodásnak. Ha valakit kicsit is foglalkoztatott már az Alpok-átkelés gondolata, akkor egészen biztosan találkozott ezzel völggyel, mely a leírások alapján a festői szépségű környezetben kanyargó supertrailek otthona. S bár az Uina Dadaintig vezető sóderes út ezt nem látszik alátámasztani, de ezt elhagyva előbb az egykori jégbirodalom, majd a kőhullások által alakított, elénk táruló gigantikus látvány még azt is feledteti, hogy a következő kilométeren tolnunk kell majd a kerékpárt. A hüttébe való betérés szinte kötelező, mivel az Alpok- átkelesek egyik legkedveltebb szakasza az Uina völgy, így számos különböző útvonalon érkező bringás találkozik itt. Innen viszonylag meredek kavicsos szakasz vezet Schlinigen át Schleisig ahonnan egy aranyos kis trailen jutunk el szállásunkig, Olaszország legkisebb lélekszámú városába, Glurnsba.
3. nap (Glurns - Bormio) 56 km - 2293 m szint

Miután túl vagyunk a „bemelegítésen”, egy elég komoly nap vár ránk a maga 2400 méteres szintkülönbségével. A kavicsos kerékpárútat követve visszatérünk egy rövid időre a svájci oldalra és Müstair UNESCO világkultúrörökségek listáján is szereplő, román stílusú Szent János monostora mellett elhaladva Santa Maria felé haladunk. Innen még 1100 méter szintet kell megtennünk mielőtt elérjük az Umbrail-hágót, ahonnan már láthatóvá vállnak az olasz oldal első világháborús emlékei. A Forcola-völgy katonai útvonalai és a körülvevő táj a lenyűgöző természeti élménnyel, nemcsak a 2768 méteres magasság miatt igazi csúcspontjai egy-egy Alpokátkelésnek. A legizgalmasabb részek pedig még csak innen következnek, hisz itt veszi kezdetét a régi katonai nyomvonalakon való minimális emelkedőkkel tűzdelt ereszkedés, melynek során először a környék legnagyobb tavai a Lago di Cancano és Lago di San Giacomo bukkanak fel. Majd, miután elhagyjuk az Alpok szívében található, termálvizeiről híres Bagni Vecchit a napunk végére elérjük Olaszország egyik legkedveltebb síparadicsomát Bormiot.
4. nap (Bormio - Sta. Caterina) 65 km - 2300 m / 40 km - 1300 m / 20 km – 200 m szint

Túránk középső napján erőnlétünktől, fáradtsági szintünktől függően különböző opciók közül választhatunk majd. A napot felvonozással kezdjük Bormioból és egészen 3000 méterig emelkedünk. Aki frissnek, üdének érzi magát az akár kezdhet a Bormio körüli freeride paradicsom különböző nehézségű trailjein, mielőtt nekivág az aznapi penzumnak. Aki kicsit pihenősebbre venné a napot az a normál úton leereszkedhet Santa Caterinában. Aki viszont érez magában elég erőt az feltekerhet velünk a Sta. Caterina feletti Rifugio Pizziniig, ahonnan szintén két lehetőség van, vagy vissza a felmeneteli út mentén Sta. Caterinába vagy tovább emelkedve túránk legmagasabban fekvő pontja a Zebrú hágó (3010 m) érintésével az Alta Rezia régió egyik igazi klasszikusát végig tekerve 1800 méter ereszkedhetünk vissza Bormióba, ahonnan egy könnyed tekeréssel zárjuk a napot. A feltekerők jutalma a Val dei Fornin keresztül Sta. Caterinaba visszavezető Supertrail lesz, melyről észak felé a Gran Zebrú / Königspitze (3851 m) dél felé pedig az Ortlert (3905 m) is magában foglaló, szenzációs gleccserpanoráma teszi majd felejthetetlenné a napot.
5. nap (Sta. Caterina - Ponte di Legno) 46 km - 2183 m / 1219 m szint

Ha valakinek előző nap nem sikerült elfáradnia vagy túlzottan kipihente magát Sta. Caterinaból akár fel is tekerhet, de alapvetően itt is van lehetőség felvonó használatra egészen a Sunny Valleyig, ahonnan egy régi katonai ösvényen érjük el a Passo del Alpe-t. Innen egy rövid lejtmenet után újabb 300 méter szint vár még ránk, hogy a Gavia hágón átkelve egy 10 km-es ereszkedésbe kezdjünk. A Fehér-tavat elhagyva 200 méter szintet még aszfalton ereszkedünk míg elérjük 2400 méter magasságban a Fekete-tavat, ahol végre letérhetük az autóútról és újabb 800 méter szintet veszíthetünk egészen Pezzoig lehetőséget biztosítva ezzel egy újabb emelkedésre. Szerencsére ez minden nagyobb nehézség nélkül teljesíthető és a táj szépsége mellett az Alta Via Camuna gyönyörű singletrailje, mely egészen Ponte di Legnoig kísér, kárpótol majd minket mindenért.
6. nap (Ponte di Legno - Grosio) 49 km - 2298 m szint

A fahídjáról elnevezett síközpontot aszfaltozott kerékpárúton hagyjuk magunk mögött, de pár kilométer után felszállunk a jó 20 km-en keresztül végigvonuló kavicsos-, erdei- és egynyomvonalas utszakaszokat váltogató hullámvasútra. Féltávot elhagyva Valgrandetól egy hosszabb, több száz méter szintes tolós szakasz következik, hogy egy rövid ereszkedést követően nekifuthassunk a Tornantissima(2501 m) vezető utolsó szakasznak. Ha figyelembe vesszük a szó jelentését (Tornante = hajtűkanyar), akkor nem fog nagy meglepetésként érni minket az ezt követő élmény. Az eredetileg az I. világháborúban a 3. olasz védvonal hátországi ellátására szolgáló katonai ösvény 72 kisebb-nagyobb kanyarral zúdul a mélybe, kivételes alkalmat biztosítva a kanyarodási technika tökéletesítésére. Egy ideig még számolja az ember a kanyarokat, de előbb-utóbb az tekerésélménye veszi át az irányítást és a Bernina-csoport háttérként szolgáló négyezresei is csak színpadi kellékek tűnnek tova, miközben megérkezünk Grosioba.