A túrázók biztonságának és a túra jó hangulatának megőrzése érdekében úgy döntöttünk, hogy ezen a túránkon csak olyanok vehetnek részt, akik korábban már részt vettek valamelyik hasonló utunkon vagy rendszeresen járnak velünk túrázni.
Az útra helyfoglalást 100€ előleg befizetése ellenében fogadunk el, majd legkésőbb a túra kezdete előtt 2 hónappal még 200€ befizetése szükséges, melyet az út lemondása esetén nem áll módunkban visszafizetni.
Az előleg befizetésével történő helyfoglalás hiányában, a létszámkeret telítődése esetén, nem tudjuk garantálni a helyet számodra. Fontos, hogy részvételi szándékodat időben jelezd, hiszen a tábor szervezésében sok függ a jelentkezők létszámától (utazás, szállás, egyéb).
Jelentkezni a következőképpen tudsz:
1. Telefonon a 06 20 518 36 64
2. Itt online
Előleg befizetési lehetőség személyesen a Budapest, 1036 Fényes Adolf utca 19-21. alatt található boltunkban, nyitvatartási időben.
A túra indításához szükséges minimális létszám 5 fő, ennél kevesebb jelentkező esetén fenntartjuk a költségváltoztatás jogát. Az esetleges árváltoztatást legkésőbb indulás előtt 1 hónappal közöljük.
Mindenkinek, aki részt vesz az útjainkon, kötelező az utasbiztosítás extrémsport kiegészítéssel, melyet 700 Ft/nap áron tudunk megkötni.
Kötelező Felszerelés :
- Bukósisak
- Lámpa
- 2-3 liter víz szállítására alkalmas eszköz
Ajánlott felszerelés :
- Eső- és szélkabát
- Napkrém
- Saját szerszámok, pumpa, javító szett
- Mivel a szállás különböző magashegyi házakban, apartmanokban lesz, így saját hálózsák ajánlott.
Bővebben itt olvashatsz arról, hogy mit is érdemes magaddal hoznod egy Alpok átkelésre.
Utazásainkat a Hungaroraft Utazási Iroda (Regisztrációs száma: U-001016) segítségével szervezzük.
Az idei Cross Alps Classic túránkat kicsit módosítottuk az előző évekhez képest. Az Alpokon való északról délre tartó áttekerés megmaradt − a klasszikus Garda-tóhoz történő érkezéssel −, de igyekeztünk egy kicsit az évek során felmerülő igényeknek megfelelően fejleszteni az útvonalat. Kivettünk olyan részeket, amelyek inkább csak a kerékpár tolásáról illetve a betonúton történő haladásról szóltak. Meghagytuk azonban, sőt növelni is próbáltuk az általunk nagyon kedvelt egy nyomvonalas lejöveteleket. Emellett beiktattunk egy pihenő napot is, amelyen ki tudják pihenni magukat azok, akik kicsit elfáradtak. Akik továbbra is jó erőben érzik magukat, a szállás környéki hegyekben tehetnek egy kellemes plusz túrát.
0. nap (Budapest – Gries am Brenner) 760 km utazás
1. nap (Gries am Brenner – Casateia) 36,3 km – 1234 m szint
Az első nap egyből ízelítőt ad abból, hogy mire is számíthatunk a következő egy hétben. A szállásunktól induló betonútról igen hamar kavicsos útszakaszra váltunk, amely az elején még élményszámba megy, de hamarosan egyre komolyabb és komolyabb emelkedőkön keresztül visz fel a Hochleger Almig. Innen, mielőtt elérnénk az országhatárt is jelölő Brenner-utat, még egy elég kemény (helyenként cipelős) 150 méter szint vár ránk, mielőtt 2000 méter fölé érve a Flachjochtól körbenézvén megpillanthatjuk a Dolomitokat, és megkezdhetjük a hosszú egynyomos ereszkedést az első olasz szállásunk felé.
2. nap (Casateia – Töll) 60,6 km – 1466 m szint
Sterzinget magunk mögött hagyva az idei útvonal nem a Penserjoch többnyire aszfalt úton történő megmászásával folytatódik, hanem egy völggyel északabbra a Jaufenpasson / Passo Giovon (2094 m) halad keresztül. Nagyjából a napi penzum harmadánál érjük el a nap legmagasabb pontját, majd az utunk felénél délnek fordulva a mediterrán hangulatú Merano felé vesszük az irányt. A nagy hegyek közül a város központjában található fagyizókig vezető út örök élmény marad mindenki számára. A gyönyörű kisvároson áthaladva az almaligetek között zúgó folyót követve érjük el aznapi szállásunkat.
3. nap (Töll - Stausee) 37,8 km - 1930 m szint
Harmadik napunk bár a távolság tekintetében rövidnek tűnhet, de mégis a legnagyobb szintet rejti magában, komoly kihívás elé állítva az egész csapatot. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján ez volt a legnehezebb nap. Nagyságrendileg 20 km alatt gyűjtünk be több mint 1500 méter szintet, így mindenkinek jól esik a hegy tetején található hüttébe való megérkezés. Itt, ha az időjárás is engedi, napágyakban elterülve gyönyörködhetünk az előttünk emelkedő hegycsúcsok és gerincek látványában. Tovább haladva már többnyire lefelé folytatjuk utunkat a hegy gerincén futó egynyomos ösvényen, ahonnan a távolban feltűnő Dolomitok csúcsait is megcsodálhatjuk majd abban a tudatban, hogy a nap végére, ha valaki nagyon fáradtnak érzi magát, akkor akár az egész következő napot a pihenésnek szentelheti.
4. nap - Pihenőnap
Egyéni igények szerint pihenés vagy túrázás a környéken. Lehetőség van felvonóval eljutni a több ezres csúcsokhoz, vagy a városka szélénél lévő kristálytiszta tó partján sütkérezni, esetleg a helyi wellness szolgáltatásokat igénybe venni.
5. nap (Stausee - Revò) 37,7 km - 1392 m szint
A Stausee partjáról a gát mentén indulunk tovább, majd könnyed erdei utakon emelkedünk egészen a Spitzenalmig, amellyel nagyjából el is érjük a nap legmagasabb pontját. Innen bár még lesznek felfelé menetek is, de alapvetően már az ereszkedésé lesz a főszerep. Az itteni egynyomos ösvényeket tehenek is használják, akik könnyen átrendezhetik, csúszóssá tehetik a terepet, ami néhol vicces helyzeteket eredményezhet. :-) Először csak kisebb-nagyobb meredekségű lejtők váltakoznak, majd szintben megyünk a Breznerjoch után, amíg újra elérjük az erdősávot. Innen mintegy 150 méternyi kapaszkodás után végleg lefelé vesszük utunkat, és meg sem állunk Revòig, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik a városka alatt elterülő tóra (a Lago di Santa Giustinára).
6. nap (Revò - Pinzolo) 68,6 km - 1479 m szint
Ezt a napot lejtmenettel kezdjük, és majdnem a tó szintjéig ereszkedünk. Innen egy jó 15 km-es kényelmes tekerés vár ránk a völgyben kanyargó folyócska nyomvonalát követő kerékpárúton. Mielőtt elérnénk Val di Sole-t, a Nap völgyét délnek vesszük az irányt. Rátérünk a ferrarisok által is kedvelt síterepre, a Madonna di Campiglióba vezető kavicsos útra, amely még majdnem 1000 méter szintet tartogat számunkra. Madonna kis tavacskáit elhagyva kavicsos és aszfalt utakon kanyargunk lefelé egészen Pinzolóig.
7. nap (Pinzolo - Riva) 49,7 km - 1877 m szint
Az utolsó napot ott kezdjük, ahol az előzőt abbahagytuk. Néhány kilométer erejéig tovább ereszkedünk dél felé, hogy lendületből futhassunk neki az utolsó nagy kihívásnak. Mielőtt elérnénk a szomszédos völgyben található Garda-tavat, még lesz egy nagyobb gerinc, amit meg kell másznunk. Az utolsó etap felénél még egyszer átkelünk egy 2000 méter közeli hágón, ahonnan már látható lesz az utunk végállomását jelentő tó. Innen már többnyire lefelé visz a nyomvonal, egészen addig, amíg meg nem mártózunk a tó hűs vizében. Mivel aznap már nem sietünk haza, ezért a tó partján nyugodtan megpihenhetünk és egy jó sör mellett átbeszélhetjük az élményeket.
8. nap (Riva - Budapest) 890 km
Cseh Roni beszámolóját a tavalyi túráról itt olvashatjátok.
Cross Alps felkészülés
A tavaly nyári Alpok átkelésünk során sok új élménnyel és tapasztalattal gazdagodtunk, miközben sikerült egy régóta dédelgetett álmunkat valóra váltani. Mivel az idei nyárra is tervezzük Európa legmasszívabb vonulatainak észak-dél irányú átszelését, arra gondoltunk, hogy a szívesen megosztanánk veletek a tavalyi átkelés és az azt megelőző felkészülési túrák tapasztalatait, hátha valaki kedvet érez majd a csatlakozáshoz. A saját tapasztalatok és külső információk alapján szívesen segítünk bárkinek összeállítani egy megfelelő felkészülési programot, melyet lelkiismeretesen végrehajtva nyugodt lélekkel lehet majd nekifutni ennek a nem mindennapi kalandnak. Azt gondoljuk, hogy egy közepesen edzett, rendszeresen túrázgató bringásnak nagyjából 8 hét elég lehet a felkészülésre, míg egy kezdő esetében 3-4 hónapra lehet szükség, heti 8-12 órás aktív rákészüléssel számolva. Mivel a júliusra tervezett túra kezdetéig még elegendő idő áll rendelkezésre, így bárki számára elérhetővé válhat annak teljesítése, ha időben elkezdi velünk a felkészülést.
A CrossAlps-ra való felkészülést három különböző szemszögből közelítenénk meg, a kerékpár technikai felkészítése, a helyes ruházat kiválasztása és nem utolsó sorban a fizikai edzettség és mentális felkészülés irányából.
A kerékpár technikai felkészítése:
Ahogy egyetlen résztvevő sem érkezhet megfelelő edzettségi állapot nélkül az Alpok átkelésre, úgy nyilván a garázs mélyéről előbányászott, épphogy csak leporolt bringa sem lesz alkalmas az előttünk álló hegyek leküzdésére. Kerékpárunkat is érdemes szisztematikusan felkészíteni a hosszú túrára, hisz a hosszú felkészülés után senki nem szeretné, ha azért kellene feladnia az átkelést, mert kerékpárja nem bírja a terhelést. Az alapvető dolgok, amikre mindenképpen figyelmet kell szentelni:
- A lánc illetve a fogassor ne legyen nyúlott illetve kopott.
- A fékbetétek ne legyenek elkopva, a túra során lehetőség szerint legyen belőlük tartalék.
- A kerékpár csapágyai legyenek rendben, átnézve.
- A gumik megfelelő állapotban legyenek, képesek legyenek kiállni az intenzív igénybevétel próbáit, hisz a változatos talaj- és terepviszonyok (kiálló szikladarabok, kövek, sár, esetleg hó, stb.) mellett nem ritka, hogy egyben kell akár 1500-2000 méter szintet megmászni vagy hasonló különbséget leereszkedni.
- Fontos szempont a megfelelően kiválasztott ülés illetve beállított üléspozíció, hisz ha ezek nincsenek tökéletesen ránk hangolva, akkor az rengeteg kellemetlenséggel járhat egy ilyen hosszú túra során. Javasoljuk, hogy már a felkészülés kezdetétől próbáljátok azt a felszerelést megtalálni, tesztelni és bejáratni, amellyel a túrán való részvételt tervezitek, nehogy túl későn derüljön ki, hogy az adott választás nem megfelelő.
- A terep és időjárási körülmények kiszámíthatatlanságából kiindulva a túra során is szükség lehet kisebb-nagyobb javításokra, ezért célszerű az alapvető javító-szettel (láncszemleszedő, patentszem, tartalék belső(k), mini pumpa, stb.) felszerelve nekivágni az útnak, még akkor is ha a legtöbb javításhoz szükséges eszközökből lesz a kísérő autóban, mivel az autóval többnyire csak a szállásokon fog találkozni a résztvevő.
Ruházat:
Mivel a magashegyeken - és ez kifejezetten igaz az Alpokra - az időjárás képes akár egyik pillanatról a másikra is drasztikusan változni, így a résztvevőknek minden lehetséges időjárási körülményre fel kell készülniük. Nem egyszer tapasztaltuk alpesi túráink során, hogy a 30 fok feletti szikrázó napsütésből egy-két óra leforgása alatt akár jeget vagy havat is hozó, hosszú, kitartó esőzés kerekedik, mely némi széllel párosulva nagyon meg tudja keseríteni a nem megfelelően felkészült bringások dolgát. Az időjárás kiszámíthatatlansága miatt célszerű úgy összeállítani a felszerelésünket, hogy a túra során nélkülözhetetlen, kényelmes hátizsákba úgy tudjuk elpakolni a ruházatot és a kiegészítőket, hogy minden lehetséges időjárás változásra megfelelően tudjunk reagálni.
Mi a réteges öltözködést preferáljuk, hisz ez esetben a legkönnyebb a körülményekhez való alkalmazkodás.
Mindenképp javasolnánk beszerezni a következő ruhadarabokat:
- Láb, térd-és karmelegítők.
- Nyári-és őszi kesztyű.
- Esőruha (kabát és nadrág), kamásli, széldzseki, alsó és felső thermo ruházat.
- Napszemüveg, sapka, kendő.
- Baggy shortok (zsebekkel), betétes nadrággal, amelyet az izzadtság kicsapódása miatt célszerű nap, mint nap kimosni vagy minimum 2-3 darabbal érkezni, a későbbi kellemetlenségek elkerülése végett.
A ruházat mellett elengedhetetlen egy minimum 20 literes, kényelmes (előre betesztelt) hátizsák, amely alkalmas legalább 2-3 liter folyadék szállítására is, amellett, hogy beleférnek a napi többszöri átöltözések során nélkülözhetetlen ruhadarabok. Mindemellett ajánljuk, hogy a teljes felszerelés részét képezzék az olyan kiegészítők, mint naptej, sportkrém, izomlazító, testápoló, stb., valamint olyan kényelmesebb ruhadarabok, amelyek a délutáni regenerálódások folyamán nyújthatnak hathatós segítséget.
Fizikális és mentális felkészülés:
Mint a legtöbb sportnál, így a hegyikerékpározásnál is nagyon fontos, hogy az ember tisztában legyen saját képességeivel, tudásával és azok határaival. Egy Alpok átkelés hatalmas kihívás, mely alapos felkészülést igényel, de ha az ember végigviszi a kijelölt felkészülési programot, akkor igen nagy valószínűséggel széles mosollyal fog megérkezni a Garda-tó partjára. Ismereteink és tapasztalataink azt mondatják, hogy egy heti 8-12 órás intenzív idő ráfordítással szinte bárki képes lehet a túra megtételére. Nyilván a felkészülési periódus hossza függ a korábbi tapasztalatoktól és edzettségi állapottól, de még így is mód van arra, hogy akár egy kezdő is 3-4 hónap alatt felkészüljön a nem mindennapi kihívásra. Egy gyakorlottabb, rendszeresen túrázgató bringásnak pedig 8 hét is elegendő lehet ahhoz, hogy gond nélkül nekivághasson Európa legmagasabb hegyeinek. A tisztán látás kedvéért felkészültség és edzettség alapján három csoportba sorolnánk az érdeklődőket és ezeknek a csoportoknak dolgoznánk ki edzéstervet igény esetén. A három csoportot az alábbiak alapján osztanánk fel:
Kevésbé edzett/edzetlen:
Azok, akik havonta 1-2 alkalommal tekernek max. 20-40 km-t 600-1000m szinttel 10 km/óra alatti átlagsebességgel. Javasolt felkészülési idő heti 8-12 óra 12-16 héten keresztül.
Közepesen edzett:
Azok, akik hétvégenként tekernek 40-60 km-t 1000-1500m szinttel 10 km/óra átlagsebességgel. Javasolt felkészülési idő heti 8-12 óra 4-8 héten keresztül.
Edzett:
Azok, akik heti 3-6 alkalommal tekernek és hétvégenként akár 60-80 km-t 1500-2000m szinttel 10 km/óra feletti átlagsebességgel. Javasolt felkészülési idő heti 8-12 óra 2-4 héten keresztül.
Aki úgy érzi, hogy szeretne részt venni az Alpok átkelésen, de nem biztos benne, hogy miként érheti el a megfelelő edzettségi szintet, annak szívesen segítünk a megfelelő edzésterv kialakításában. Ha a fentiekkel kapcsolatban kérdéseitek merülnek fel, keressétek Tasi Gábort a +36 20 93 466 93 telefonszámon.
Ha arra adja az ember a fejét, hogy hegyen, völgyön, erdei utakon vagy hegygerincen teker több száz kilométert, akkor nem a minél nagyobb sebesség elérése lesz a cél. Egy ilyen túrán az átlagsebesség nem szokta meghaladni a 10 km/h-t, viszont ezt a sebességet kitartóan tartani kell akár napi 5-6 órán keresztül, ennek elérése pedig hosszú tréningezéssel érhető csak el. A távolság és a sebesség mellett egy ilyen túra során leginkább a magassági szintek leküzdése jelenti a kihívást, nem ritka, hogy egyhuzamban kell akár 1500-2000 métert megmászni vagy épp leereszkedni, ami hatalmas erőkifejtést és koncentrációt igényel a változatos időjárási- és terepviszonyok közt. Egyrészt technikailag másrészt fejben is felkészültnek kell lenni. A technikai ismeretek elsajátításában szívesen segítünk a felkészülési túráinkon illetve igény esetén az edzéstervbe is beépítünk ilyen jellegű gyakorlatokat. Ha az ember nincs tisztában saját tudásával illetve azzal, hogy ténylegesen képes megtenni az adott napra előírt nehézségű utat, ráadásul mindezt egy héten keresztül, akkor könnyen megeshet, hogy fejben feladja, ami nem ritkán a túra végét jelenti.
Hasonló a helyzet a táplálkozással is. Ha a szervezet hosszú távú igénybevételnek van kitéve, akkor szükség van a felélt, kiizzadt ásványi anyagok, vitaminok folyamatos pótlására. A szervezetben elraktározott tartalékok végesek, 2-3 nap után akármilyen edzett bringásról is van szó, pótlás hiányában ezek felélésre kerülnek. A 3-4. nap környékén rohamosan elkezd csökkenni a teljesítőképesség, elvész a koncentráció s már nem az út megtétele, a tájban való gyönyörködés lesz a fő motiváció, hanem a „csak ezt a szakaszt túléljem” kerül előtérbe, a túlélésért való küzdelem fogja felemészteni az energiákat, ami teljesen fel tudja őrölni az embert. Az eléhezés és kiszáradás az egyik leggyakoribb hibaforrás, ezért szükség van a folyamatos tápanyag bevitelre, a felélt vitaminok, ásványi anyagok pótlására illetve az egyes szakaszok utáni levezetésre, nyújtásra és regenerálódásra. Szintén nagy segítséget nyújthatnak az izotóniás italok, energia szeletek vagy a szőlőcukor is, melyeket érdemes még a felkészülési szakaszban „tesztelni”, hatásaikat megismerni. Célszerű, ha az ember előre tisztában van azzal, hogy szervezete miként reagál elfogyasztásukra, illetve mit és milyen mennyiségben érdemes bevinni a szervezetbe ahhoz, hogy az a pótlást problémamentesen megoldja.
Saját példánkból kiindulva tudjuk, hogy az Alpok kerékpárháton való átszelése már nem csak egy álom. Megfelelő és alapos felkészüléssel a legtöbb ember számára elérhetővé válhat, még akkor is, ha ez sok-sokórányi kemény munkát és lemondásokat követel, viszont a kihívás, a kaland, az élmények és a mosolygós társak látványa a Garda-tó partján, ahova saját erőfeszítéseinknek köszönhetően jutottunk el, mindezt örök emlékké formálja majd.